Cepom - Omgaan met generatieverschillen

Termen

Doelgroep

Teamleiders, managers, leidinggevenden, …

Nuttige basiskennis

Geen

Deelnemers

Tussen 6 et 12 deelnemers

Inhoud

Inhoud

De specifieke verwachtingen en waarden van de verschillende generaties op het werk begrijpen

  • De belangrijkste generaties in bedrijven identificeren: babyboomers, generatie X, millennials (gen Y), generatie Z.
  • De waarden, motivaties en verwachtingen van elke generatie begrijpen (zekerheid, evenwicht tussen werk en privéleven, erkenning, zoektocht naar zingeving, autonomie, flexibiliteit, enz.)
  • De verschillen in communicatiemethoden en werkstijlen ontcijferen

De motivatiefactoren van Gen Z identificeren en integreren in de managementstrategie

  • De bijzonderheden van Gen Z begrijpen: digital native, behoefte aan snelle feedback, zoektocht naar zingeving en impact, belang van diversiteit en inclusie
  • De specifieke verwachtingen op het gebied van management identificeren: autonomie, flexibiliteit, coaching in plaats van een rigide hiërarchie, feedbackcultuur
  • Concrete acties ondernemen om Gen Z aan te trekken, te motiveren en te behouden

Stimuleer samenwerking tussen generaties door de sterke punten van elk individu te benutten

  • Erken de complementariteit tussen generaties en zet deze in ten dienste van de collectieve prestaties
  • Ontwikkel mentor- en wederzijdse mentoring programma's
  • Stimuleer uitwisseling en overdracht van vaardigheden

Omgaan met misverstanden en spanningen als gevolg van generatieverschillen

  • De belangrijkste bronnen van intergenerationele conflicten identificeren (communicatie, perceptie van werk, verwachtingen op het gebied van erkenning, enz.)
  • Ontwikkel communicatietechnieken die misverstanden voorkomen en actief luisteren stimuleren
  • Leren bijsturen zonder frustratie en omgaan met weerstand tegen verandering

Een inclusieve en op innovatie gerichte teamcultuur opbouwen

  • Een bedrijfscultuur bevorderen die generatiediversiteit waardeert als een hefboom voor prestaties
  • Innovatie aanmoedigen door het confronteren van standpunten en co-creatie.
  • Inclusieve managementpraktijken invoeren om de betrokkenheid van alle generaties te bevorderen
  • Actieplan: Concrete initiatieven uitwerken om in het bedrijf te implementeren om de intergenerationele cohesie te versterken

Doelen

  • Het management aanpassen aan de specifieke behoeften van elke generatie
  • Positieve synergie creëren tussen medewerkers van verschillende generaties
  • Het collectieve engagement en de motivatie versterken dankzij aangepaste managementpraktijken
  • Een performant team ontwikkelen ondanks generatieverschillen

Nuttige info

Methodologie

  • Individuele reflectie
  • Reflectie in duo
  • Deelnemersschrift
  • Sub-groepswerk
  • Discussies in groep
  • Interactieve uitbreiding
  • Individueel actieplan

Duurtijd

1 dag

Aantal punten

Er worden geen FSMA-punten toegekend voor deze opleidingen

Localisatie

Op de plaats die u verkiest op voorwaarde dat er voldoende inschrijvingen zijn

Toon mijn interesse

Terug naar catalogus

Skip