Cepom - Feedback geven aan collega’s

Termen

Doelgroep

Alle medewerkers van elk niveau die regelmatig met collega's moeten samenwerken: transversale teams, projecten, mentoring, begeleiding, ...

Nuttige basiskennis

Geen, behalve beroepservaring in een samenwerkingsverband

Deelnemers

Tussen 6 en 12 deelnemers

Inhoud

Inhoud

Waarom en wanneer feedback geven?

  • Maak duidelijk wat feedback inhoudt (versus kritiek of instructie)
  • Motieven om feedback te geven
  • De juiste momenten kiezen om feedback te geven

Effectief feedback geven

  • De principes van goede feedback
  • DESC-methode toegepast op feedback
  • Constructieve feedback (SBI-methode)

Je communicatiestijl aanpassen

  • Het profiel van je gesprekspartner in kaart brengen
  • Belemmeringen voor het luisteren naar feedback
  • Je aanpak aanpassen

Omgaan met moeilijke reacties

  • Begrijpen van mogelijke emotionele reacties
  • Technieken om de situatie te ontmijnen zonder escalatie

Doelen

  • Situaties identificeren waarin het relevant is om feedback te geven in een professionele omgeving
  • Feedback op een duidelijke, constructieve en welwillende manier formuleren, rekening houdend met de hiërarchische relatie en de context
  • De communicatie aanpassen aan het profiel van de collega (ervaringsniveau, gevoeligheid, houding)
  • Omgaan met emotionele of defensieve reacties op feedback
  • Assertieve communicatietechnieken gebruiken om draagvlak te creëren zonder iets op te leggen

Nuttige info

Methodologie

  • Individuele reflectie
  • Reflectie in duo
  • Deelnemersschrift
  • Sub-groepswerk
  • Discussies in groep
  • Interactieve uitbreiding
  • Individueel actieplan

Duurtijd

1 dag

Aantal punten

Er worden geen FSMA-punten toegekend voor deze opleidingen

Localisatie

Op de plaats die u verkiest op voorwaarde dat er voldoende inschrijvingen zijn

Toon mijn interesse

Terug naar catalogus

Skip